Entre l’una i l’altra hi ha sis anys de diferència, i això, que pot ser una dada sense massa sentit, ho té si perfilem que una, Aitana Seguí, dels Contrabandistas, té 20 anys, i l’altra, Isabela Revert, dels Marineros, en té només 14. I sí, segurament són la parella més jove que farà el Contraban de les Festes de Moros i Cristians d’Ontinyent. Les dues estan il·lusionades, les dues estan concentrades i segures del que han de fer, i saben que ho faran bé perquè porten setmanes assajant i perquè se saben els textos de memòria.
Diu Aitana, la major, la contrabandista, que l’únic que li preocupa del dissabte de festes, del seu acte del Contraban, és la veu. Si això funciona bé -la qual cosa passarà-, “del parlament no tinc cap problema, perquè ens el sabem”. Hi afegeix que ho donarà tot, “el 100%”, amb l’únic objectiu que la gent gaudisca.
Isabela té la il·lusió pels núvols. “Des de sempre ha sigut un acte que m’ha encantat. En els sopars de comparsa, ja des de xicoteta, pujàvem les meues amigues i jo a la plaça de l’Ajuntament, amb el castell ja muntat, a assajar-ho amb el meu llibret”. Ella porta des dels huit anys als Marineros, i tenia clar que el Contraban seria cosa per a ella. Més prompte o més tard.
Les dues han estat quedant una volta a la setmana, ho fan o a casa d’una o de l’altra, davant dels pares, davant de qui es presente a analitzar el Contraban i veure que, efectivament, ho tenen controlat. Es tracta de “pràctica i més pràctica fins arribar a l’assaig oficial, quan Aitana i jo ens vam sentir molt a gust i preparades per a este repte tan bonic”, ha explicat Isabela, 14 anys, recorden. I no hi ha vergonya ni sentiments negatius al voltant, sinó tot el contrari. De fet, Isabela tenia clar que volia fer el Contraban, i va aprofitar que el seu pare havia sigut el primer tro per a, directament, ‘presentar-se’ com a candidata: “Quan el meu pare va ser triat primer tro va ser una petició que li vaig fer, ja que el primer tro és el que decideix qui el realitzarà eixe any. Poc després de ser nomenat em presente una nit amb la meua mare dient que havíem de parlar, i li vaig recitar tot el Contraban de memòria, abans de dir-li que volia ser la marinera que realitzara enguany el contraban. No es va poder negar, em va eixir genial”.
Aitana, per la seua part, vol destacar el fet que fora iniciativa pròpia per part d’Isabela, “perquè és molt jove”, i reconeix que ella no s’ho havia plantejat inicialment. Li van proposar, i si en un primer moment va pensar que li faria vergonya, després s’ho va pensar millor: “Ja no la tinc, perquè una vegada munte al cavall pense que si no estic tranquil·la no ho gaudiré, i jo vull gaudir-ho perquè és un dia important i bonic”. Aitana
El que queda clar és que elles estimen l’acte del Contraban, “un dia per a tu, per a la teua comparsa, per estar amb els teus”, afirma Aitana. I elles, tan joves, tenen clar el que volen: traslladar la seua il·lusió al seu acte preferit.
Les dones més joves que faran el Contraban


Periòdic d'Ontinyent
Periodista
Últimes noticies
Ontinyent accelera la venda de les últimes entrades per al concert de Mikel Erentxun
Periòdic d'Ontinyent
22 de setembre de 2025
Es posa en marxa la primera fase de la reforma del parc Mestre Ferrero
Periòdic d'Ontinyent
22 de setembre de 2025
Un tapís de Cesc Biosca, en l’exposició internacional d’Igualada
Periòdic d'Ontinyent
22 de setembre de 2025