“En l’última dècada hem assistit a un avanç en igualtat, però per a evitar retrocedir els homes hem de conscienciar-nos per a deixar arrere el masclisme”. Amb aquesta premissa, el jurista i catedràtic Octavio Salazar va dibuixar la realitat dels homes i les dones en la societat actual, on els rols de gènere, els homes i una determinada “masculinitat” continua sent dominant.
Ho va fer durant la jornada inaugural de la IV Escola Feminista, el cicle de ponències organitzat per la Regidoria d’Igualtat de l’Ajuntament d’Ontinyent. En aquest sentit, el Teatre Echegaray acollia l’acte inaugural que, per primera vegada, comptava amb la presència d’un home com a ponent. Aquesta nova edició que es perllongarà fins al 10 de maig va tindre la introducció de la regidora d’Igualtat i primera tinenta d’alcalde, Natalia Enguix, qui va destacar que “l’Escola Feminista era un projecte que comencem aquesta legislatura per a sensibilitzar i formar a la població al voltant de problemes i assumptes destacats dins de l’agenda feminista per a reivindicar millor els nostres drets i no tornar arrere”.
En aquest sentit, durant la ponència el jurista va exposar que “els homes som masclistes perquè hem sigut educats i socialitzats en una cultura masclista”. Això significa que diàriament es reprodueixen actituds i paraules masclistes, fins i tot entre “homes que defensem la democràcia i, per tant, el feminisme”. Durant la ponència, Salazar manifestava que en l’última dècada “hem assistit a un avanç del feminisme, però al mateix temps estem assistint a una reacció que el qüestiona i li posa peròs a la lluita per la igualtat”.
Precisament, aquesta reacció s’observa en un sentiment de greuge perquè alguns sectors o homes senten que perden el seu estatus tradicional i han d’interactuar de tu a tu amb les dones. Un fenomen que, encara que no sembla nombrós, si “és molt sorollós, especialment en les xarxes socials”.
Aquesta reacció a l’objectiu de la igualtat real, es tradueix també en violència. En paraules del catedràtic Salazar, “El masclisme s’alimenta de la por de les dones. Per això, a mesura que les dones van guanyant autonomia, es va perdent poder de dominar-les” i això és el que provoca relacions violentes o pràctiques sexuals i agressions sexuals cada vegada més freqüents. Així mateix, juntament amb aquest extrem hi ha altres actituds menys extremes, però que fan perviure el masclisme i que s’engloben sota el concepte de “patriarcat de consentiment”, on els mateixos subjectes (homes o dones) consenten una sèrie de pautes i costums masclistes perquè “s’han aprés de manera natural i han sigut tradicionalment així”.
Durant la ponència, Salazar exposava que el masclisme provoca que les dones visquen situacions de violència i actituds discriminatòries, però al mateix temps que els homes també són “víctimes”, perquè s’envia el continu missatge a través de mitjans de comunicació i, especialment de xarxes socials que els homes han de ser “hipermasculins, virils i musculosos el que provoca que els més joves tinguen obsessió per compartir una imatge determinada. Si no eres així de masculí, no encaixes”. Una imatge que en el cas de la dona els obliga a ser hiperfemenines i a “capitalitzar el seu cos” sota la idea equivocada que “com eres propietària del cos i eres lliure per a utilitzar-ho, pots traure-li un rendiment econòmic utilitzant-lo”.
Es tracta de missatges que en paraules de Salazar “desmunten segles de lluita feminista”. Per a evitar retrocedir, Salazar exposava que els homes són part de la solució, encara que “no han d’assumir cap rol protagonista. La nostra labor és conscienciar a altres homes. Escoltar i aprendre de les dones”. Una ponència que podrà visionar-se a través del canal de YouTube de l’Ajuntament d’Ontinyent. La III Escola Feminista reprendrà la programació el pròxim 26 d’abril a les 19:00 h en el Teatre Echegaray amb Paula Bonet, la pintora i escriptora Paula Bonet, llicenciada en Belles arts per la Universitat Politècnica de València i amb formació a Xile i Nova York, qui a la ponència “L’anguila. La paraula pintada” parlarà de la seua trajectòria artística.