Revifa la idea de fer un museu etnogràfic en la casa del Canonge

Dins el marc del programa de participació ciutadana ‘Ontinyent participa’, un col·lectiu veïnal ha représ el vell projecte de la Casa del Mossén Vidal a l’antic casal, situat al carrer de l’església 24, al barri de la Vila. Així ha adaptat la proposta per a la creació d’una casa-museu juntament amb la col·lecció artística personal que, de manera indivisible, forma part integrant del llegat que Gonzalo Vidal Tur va deixar a la seua ciutat natal. D’aquesta manera s’executa la seua voluntat de creació del citat espai expositiu a aquest immoble i actuant com a element dinamitzador de la Vila, complint per tant una funció no només de caràcter patrimonial, sinó també social amb el valor afegit que aporta a la revitalització d’un barri especialment castigat per la despoblació.

CASA DEL MOSSÉN VIDAL
La casa del Mossén Vidal o casa del Canonge és un imponent casal de certa reminiscència medieval, si bé els especialistes apunten que l’actual configuració de l’edificació és molt posterior i ve datada al catàleg municipal d’edificis protegits al segle XVII-XVIII. L’immoble impressiona per la seua tosca, però solemne composició asimètrica i la seua imponent portalada composta per un gran arc de mig punt elaborat amb dovelles tallades en pedra amb una gran destresa, una elaboradíssima porta de fusta massissa amb elements decoratius de forja, així com finestres i balconades de forja de grans dimensions i un extens voladís que corona aquest conjunt arquitectònic. Encara que no hi ha informació arqueològica al respecte, les antigues tècniques constructives que utilitza, juntament amb la seua situació a un dels primigenis espais de la nostra ciutat, fa pensar als especialistes en una antiguitat dels elements constructius “molt superior a la indicada al catàleg municipal, per tant és una peça arquitectònica i arqueològica de gran valor”.

Aquest casal va ser propietat de Gonzalo Vidal Tur, més conegut com a Mossén Vidal, un religiós nascut a Ontinyent, el qual va passar la major part de la seua vida a Alacant, a on es va traslladar als 5 anys, i on va ostentar diverses posicions eclesiàstiques i institucionals d’altura. El Mossén Vidal va ser una persona amb un especial interés cap a la cultura en totes les seues facetes, però molt especialment la de les arts plàstiques, i fruit d’aquest interés va anar confeccionant la seua pinacoteca particular, amb una excel·lent col·lecció d’art consistent en obres pictòriques d’alt valor artístic, mobles d’època de valor incalculable, on destaquen còmodes isabelines i dossers del segle XVII, així com àmfores romanes. A la seua mort el 8 de novembre de 1979 el Mossén Vidal, va decidir que el seu formidable llegat anara a parar a la seua ciutat natal, Ontinyent, i aquest es va oferir juntament amb l’immoble esmentat, que serviria com a pinacoteca.

El Mossén Vidal era una persona especialment culta i intel·ligent, motiu pel qual es va assegurar de deixar-ho tot ben estructurat abans de la seua mort, marcant com a hereus legítims a l’Església de Santa Maria i el Sant Hospital, però especificant al mateix temps la creació d’una fundació per a la correcta administració del seu llegat, conformada per l’Església i el Sant Hospital, però incloent igualment a l’alcalde de la ciutat en representació de l’Ajuntament i de la Caixa Ontinyent, a més de deixar la porta oberta a la incorporació posterior de qualsevol institució pública o privada que poguera aportar valor afegit a l’administració del seu llegat en forma de Casa-Museu.

Més de quaranta anys després de la mort del Mossén Vidal, havent deixat constància explícita d’allò que es devia fer amb el seu llegat, ja no només en termes de propietat sinó filant l’administració posterior de la col·lecció a través d’una fundació creada ad hoc, a la casa del Canonge al barri de la Vila no hi ha ni Museu ni hi ha res, l’esplèndida col·lecció d’art que aquest ontinyentí va deixar a la seua ciutat natal roman en el més absolut dels oblits.

PROPOSTA D’ACTUACIÓ
Aquest col·lectiu ciutadà lamenta el que ells consideren “una desídia institucional que ve de llarg i que posa de manifest el fracàs endèmic de les institucions públiques en matèria cultural i de conservació de patrimoni”, motiu pel qual va decidir presentar la proposta a ‘Ontinyent participa’, per tal que es rehabilite la Casa-Museu.

Aquest col·lectiu veïnal considera que “ja no hi ha cap excusa per a demorar aquest necessari projecte” i assegura que, amb l’adequat plantejament, podria adaptar-se als límits econòmics i finalitats socials de revitalització del barri marcades al programa i presenten com a suggeriment “un model que proposa segmentar el projecte en fases, actuant en un primer moment a la zona on aniria ubicada l’exposició i deixant la resta per a actuacions posteriors”, de forma que aquesta magnífica col·lecció d’art i l’interessant immoble poguera estar a disposició de la ciutadania, com va ser la voluntat del Mossén Vidal, si bé el model exacte de gestió i l’última decisió, assegura el col·lectiu veïnal, l’han de prendre les dues parts implicades, açò és Església i Consistori.