Hui, a les 20 hores, tindrà lloc en el MuVIM la inauguració d’una exposició sobre el procés de creació del conjunt escultòric ‘Els Guardians del Pont’, situat en el Pont del Regne de València.
La Sala Jerónima Galés del museu de la Diputació de València acull l’obra de l’escultor ontinyentí Joan Martí, catedràtic de Dibuix i Doctor Cum laude en Belles arts mort en 2004. La seua vida va transcórrer marcada per una intensa activitat immersa en un procés de superació i d’evolució contínua, fidel reflex del seu fort temperament, la seua tenacitat i la seua gran personalitat creativa.
La pintura va ser la vocació més primerenca de Joan Martí i, encara que prolífic en la creació de quadres, el seu major interés, sobretot en les últimes dècades, es va centrar en l’activitat escultòrica.
Amb esta exposició, el MuVIM acull a un dels artistes que han configurat el perfil actual de la ciutat de València. “Els artistes es consagren quan les seues obres passen a formar part de l’imaginari col·lectiu i Joan Martí forma part d’eixe imaginari”, assenyala Glòria Tello, diputada responsable del MuVIM.
El Pont del Regne
La seua profunda dedicació al món de l’art li va portar a buscar noves formes d’expressió, intentant allunyar-se del figurativisme. Partint d’una idea, d’un concepte, plasmava en diversos materials la seua particular visió de la realitat que li envoltava, les seues percepcions, les seues sensacions, les seues vivències, donant curs a la seua imaginació.
El seu procés escultòric va passar per diverses etapes. En la primera, l’objectivitat simplificada del cos femení ho envaïa tot, les seues matèries principals eren el marbre i el bronze. En la següent, dominava la geometrització espacial en la qual el volum apareixia amb la intersecció dels mínims plans possibles i de formes angulars utilitzant el ferro oxidat i l’acer ‘corten’. Després de la bidimensionalitat i els girs entre plans, va vindre la tercera etapa en la qual la corba i el cercle, l’espai i el buit són elements constants, trobant en els materials naturals com la fusta, la pissarra, el ferro i l’acer ‘corten’ el mitjà per a la seua materialització.
La síntesi de la seua evolució s’aprecia clarament en la seua obra més emblemàtica, ‘Els Guardians del Pont’, en el Pont del Regne de València, realitzades a partir de l’esbós original i seguint instruccions tècniques de Salvador Monleón, l’enginyer autor del pont que va proposar la instal·lació de dos escultures gòtiques alades en les dos entrades. Quatre gàrgoles realitzades en bronze, on el cos humà, el cap felí, i les ales d’àguila representarien cadascuna d’eixes tres etapes.
Unes escultures que són la culminació de la trajectòria de Joan Martí, qui va aconseguir amb elles convertir el pont en un conjunt artístic i una de les imatges més recognoscibles del perfil urbà de la ciutat de València.
Esta exposició és una xicoteta degustació d’aproximació al procés creatiu de Joan Martí, a partir del treball de gestació i construcció dels seus guardians del Pont del Regne amb models de les gàrgoles a diferent escala, a més d’esbossos i fotografies del procés de creació de l’obra.